تابلو فرمان VVVF آسانسور چیست؟

تابلو فرمان VVVF دارای یک سیستم کنترل کننده پیشرفته بنام درایو است و این درایو باعث می شود که حرکت کابین آسانسور بصورتی بسیار نرم تر انجام شده و توقف های کابین آسانسور نیز در طبقات بسیار نرم و بدون ضربه باشد. در واقع در تابلو فرمان VVVF با دستورات و کنترل پیشرفته ای که انجام می شود ، سرعت موتور در چند مرحله به آرامی افزایش یا کاهش می یابد و همین امر باعث می شود که حرکت کابین آسانسور بسیار نرم و بدون ضربه باشد و همچنین برق مصرفی آسانسور در تابلو فرمان VVVF به نسبت تابلو فرمان های دو سرعته بسیار کمتر باشد.

درایو یا کنترل دور موتور دستگاهی الکترونیکی است که می‌تواند با تغییر سطح ولتاژ و فرکانس، شرایط مطلوب جهت راه اندازی موتور‌ها را فراهم کند و قابلیت تغییر سرعت و گشتاور را در موتور ایجاد کند. در تابلو فرمان VVVF، با استفاده از یک دستگاه کنترل دور موتور (اینورتر) می‌توان شرایط مطلوب راه اندازی را ایجاد کرده و موتور آسانسور را به صورت نرم راه اندازی کرد. این تابلو فرمان VVVF با تنظیم ولتاژ و فرکانس این امکان را ایجاد می‌کنند تا موتور به یکباره از سرعت صفر به سرعت نامی نرسد، بلکه با دور آهسته شروع به حرکت کرده و با افزایش تدریجی ولتاژ به سرعت نامی خود برسد. در سیستم‌هایی که تابلو فرمان آسانسور توسط درایو کنترل می‌شود، دیگر با مشکل ضربه و تکان‌های ناگهانی کابین مواجه نخواهیم بود.

با استفاده ازتابلو فرمان VVVF، تغییر دور به صورت پله‌ای وجود نخواهد داشت و صدا‌های ناشی از کارکرد موتور به حداقل خواهد رسید.